Доклад на БКОНК от 02.05.2024 г.

 

БЪЛГАРСКА КАМАРА ЗА ОБРАЗОВАНИЕ, НАУКА И КУЛТУРА

София 1000, ул. “Солунска” № 21, ет. 3

 Пощенска кутия № 26, Пощенски клон 1164

 Тел.: +359 2 865 31 89, Мобл. Тел +359 886 567 855

www.bkonk.bg, e-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

 

Д О К Л А Д

от председателя на БКОНК[1]

На тема: Във фокуса на вниманието, формирането и поддържането на ценностите на индивида

         

          Ценностите на индивида и общността са основните принципи, убеждения и идеали, които насърчават и формират поведението, мисленето и взаимодействието, както на отделния човек, така и в общността.[2] По-конкретно, тук става въпрос за индивидуалните ценности, общностните ценности, моралните ценности, културните и религиозни ценности, и политическите ценности.

          Индивидуалните ценности включват убежденията и принципите, които всяка отделна личност приема като важни и значими за себе си. Това може да включва свободата, личната отговорност, интегритета, справедливостта, толерантността, смисъла за духовност и много други.

          За ралика от индивидуалните ценности , общностните ценности представляват убеждения и принципи, които се споделят и приемат от цялата общност или група хора. Те обикновено включват идеи за взаимопомощ, взаимно уважение, сътрудничество, разнообразие и солидарност.

          От своя страна моралните ценности се отнасят до правилата и принципите, които насърчават добродетелта, честността и доброто отношение към другите. Те могат да включват принципи като честност, искреност, човешко достойнство, милосърдие и отговорност.

          Що се отнася до културните и религиозни ценности, теотразяват убежденията, традициите и обичаите, които се препращат от едно поколение на друго и които формират основата на културата и идентичността на определена общност.

          От своя страна, политическите ценности характеризират убежденията и принципите, свързани с правата, свободата и участието в обществения живот, формиращите основата на демократичните процеси и правителствената дейност.

          Обобщено казано, ценностите на индивида и общността играят важна роля във формирането на културата и идентичността на дадена общност, както и в подкрепата на хармонични и устойчиви междуличностни отношения. Те представляват основата за развитието на здрави и благополучни общества.

          Не можем обаче да не подчертаем изключителното значение на формирането и поддържането на ценностите на индивида в ПРЕДУЧИЛИЩНАТА ВЪЗРАСТ, което е от съществено значение за неговото психическо, емоционално и социално развитие. В този ранен етап от живота, децата поемат много от околната среда и взаимодействията си с близките и възпитателите. Реално погледнато, това се основава на приобщаването на ценностите в ежедневните дейности, диалогът и обсъждането, поощряването на доброто поведение, развиването на емпатията и разбирателството.

          Налага се да отбележим, че родителите и възпитателите играят ключова роля във формирането на ценностите на детето. Те трябва да бъдат пример за това, което считат за важно и правилно поведение. Положителният пример, който те поставят, може да има дълготраен ефект върху ценностите на децата.

          Разбира се, ценностите могат да бъдат включени в различни ежедневни дейности в предучилище, като игри, разказване на истории, рисуване, пеене на песни и други. Подобни дейности могат да подкрепят усвояването на ценностите и да ги направят по-реални за децата.

          В същото време, възпитателите провеждат диалози с децата върху важни теми за ценностите. Тези обсъждания могат да помогнат на децата да разберат и да се запознаят с различни ценности, както и да усвоят умения за мислене и анализ

          Заедно с това, поощряването на доброто поведение и проявите на предпочитани ценности е от съществено значение за формирането и поддържането на тези ценности. Похвалите и признанията за добрите постъпки могат да мотивират децата да продължават да се държат според тези ценности.

          Не бива обаче да се забравя, че учението на децата да разбират и да се грижат за другите е важна част от формирането на техните ценности. Развиването на емпатията и разбирателството може да им помогне да се развият като отзивчиви индивиди.

          Чрез тези и други подходи, детските градини и родителите могат да изиграят ключова роля във формирането на ценностите на децата и в подготовката им за по-нататъшно развитие и адаптация в обществото.

          Обсъжданият процес следва да продължи и в ОСНОВНОТО ОБРАЗОВАНИЕ. Формирането и поддържането на ценностите в посоченото образование е от решаващо значение за развитието на децата и за формирането на тяхната личност. В училищата се предоставя не само академично образование, но и възпитание, което има за цел да развие учениците като цялостни индивиди с морални, етични и социални ценности. По-конкретно, това се осъщствява чрез учебеният план, учителският пример и модел, интеграцията на ценностите в учебния процес, училищните програми и инициативи, и сътрудничеството с родителите и общността.

          Учебният план и програмите могат да бъдат структурирани така, че да включват уроци по етика, социални науки и други дисциплини, които поощряват развитието на ценностите като толерантност, уважение, отговорност и сътрудничество. При това учителите играят ключова роля във формирането на ценностите на учениците. Техният пример и модел на поведение имат голямо влияние върху децата. Позитивното отношение на учителите към учениците укрепва техните ценности и увереността към себе си.

          Същевременно, учителите интегрират ценностите в различните аспекти на учебния процес, като поощряват справедливостта, разбирателството и сътрудничеството в класната стая. Дискусиите, проектите и игрите могат да бъдат използвани, за да се развие осъзнаването от учениците значимостта на ценностите.

          Освен това училищата могат да организират различни програми и инициативи, които подкрепят развитието на ценностите сред учениците. Това може да включва доброволческа дейност, обществено полезни проекти, кампании за защита на околната среда и други.

          От друга страна, родителите и общността могат да бъдат включени в училищния процес, за да подкрепят усилията за формирането на ценностите на учениците. На практика това става, като родителите се ангажират с училището чрез участие в родителски съвети, работни групи и събития, които подкрепят развитието на ценностите на децата.

          Чрез тези и други подходи, основното образование помага за формирането и поддържането на ценностите на учениците, като ги подготвя за успешен живот в обществото.

          Доколкото обсъждания процес не бива да се прекъсва, той следва да продължи и в СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ. В него, формирането и поддържането на ценностите има ключова роля в развитието на младите хора като самосъзнателни, морални и отговорни граждани. В този етап на образованието, учениците започват да разширяват своите знания и опит и да се подготвят за влизане в обществото и трудовия пазар. Начините, по които това се осъществява, включват учебният план, екстракурикуларните дейности и проектите, развиването на критичното мислене и моралните умения, менторството и кариерното консултиране, проектите за обществена ангажираност и лидерството.

          Необходимо е да подчертаем, че включването на уроци и дейности, които подкрепят развитието на ценности като толерантност, сътрудничество, отговорност и интегритет в учебния план е от съществено значение. Такива дисциплини като етика, социални науки, обществени науки и други могат да играят важна роля във формирането на ценностите на учениците.

          Училищата могат да организират различни екстракурикуларни дейности и проекти, които подкрепят развитието на ценностите сред учениците. Това може да включва клубове, обществено полезни проекти, доброволческа дейност, спортни състезания и други.

          Обучението в рзглежданото образование следва да бъде насочено към развитие на критично мислене и морални умения сред учениците. В този смисъл учениците следва да се научат да разсъждават по етичните проблеми, да анализират морални дилеми и да вземат осъзнати и отговорни решения.

          В същото време, менторството и кариерното консултиране могат да помогнат на учениците да разберат важността на ценностите в професионалния живот и обществения живот. Менторите и консултантите могат да работят с учениците, за да ги насърчат да развиват лични и професионални ценности и да постигат успех в бъдещето си.

          Освен казаното, училищата биха могли да организират проекти за обществена работа и лидерство, които да насърчат учениците да развиват ценности като отговорност, социална справедливост и лидерство. Тези проекти могат да включват участие в обществени услуги, работа с независими организации, организиране на кампании и други.

          Чрез тези и други подходи, средното образование може да помогне за формирането и поддържането на ценностите на учениците, като ги подготви за адаптация в обществото, за успешна кариера и лично развитие.

          От друга страна, във ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ, формирането и поддържането на ценностите също играе важна роля, като подготвя студентите за активно участие в обществото и професионалния живот. Начините, по които това би могло да стане, намират израз в интеграцията на ценностите в учебните програми, подкрепата в сложни ситуации, активното участие в общността и обществените услуги, развитието на лидерските умения и гражданската ангажираност, подпомагането за критично мислене и анализът на етични проблеми.

          Придържайки се към установената хронология, ще отбележим, че Висшите учебни заведения могат да интегрират ценностите в учебните програми чрез предоставянето на курсове, семинари и проекти, които развиват ценности като етика, отговорност, интегритет и социална справедливост. Висшите училища създават среда, която поощрява разнообразието, толерантността и участието на всички студенти. Това включва създаването на политики и програми за борба с дискриминацията и насърчаване на равнопоставеността.

          Същевременно, висшите учебни заведения могат да насърчават студентите да участват в общностни и обществени услуги, като например доброволческа работа, проекти за социално предприемачество и участие в кампании за обществено полезни промени. Висшите училища могат да предоставят възможности за развитие на лидерски умения и гражданска ангажираност чрез участие в клубове, организации и проекти, които насърчават включването в обществените дела и ръководството на общностни инициативи. Висшите учебни заведения могат да насърчават студентите да развиват критично мислене и аналитични умения чрез участие в дебати по етични проблеми и дилеми в тяхната област на специализация.

          Чрез тези и други подходи, висшето образование може да помогне за формирането и поддържането на ценностите на студентите, подготяйки ги за активно участие в обществото и професионалния живот, като отговорни и морално осведомени граждани.

          Едва ли е необходимо да доказваме, че обсъждания процес на формиране на ценностите е необходимо да продължи и при реализацията на студентите в практиката. В този смисъл формирането и поддържането на ценностите на РАБОТНОТО МЯСТО В ОРГАНИЗАЦИИТЕ играе критична роля за създаването на здрава и продуктивна работна среда. Тези ценности не само насърчават етично поведение и отговорност, но също така формират култура на доверие, сътрудничество и иновации. Начините, по които това се осъществява включват ясните ценности и мисията, положителният пример на ръководството, обучението, признанието и наградите, отворената комуникация и обратната връзка, и интеграцията в работната култура.

          Спазвайки възприетата поредност на изложението, ще отбележим, че организациите трябва да имат ясно дефинирани ценности и мисия, с които би следвало да са запознати всички служители. Това помага да се създаде общо разбиране и посочване на насоките, по които се ориентират всички действия и решения. Същевременно, ръководството на организацията трябва да демонстрира и да поддържа ценностите, които се отстояват. Техният пример е от съществено значение за поощряването на съответните ценности сред служителите.

          От друга страна, организациите предоставят обучения, които подкрепят развитието на ценностите на работното място. Това може да включва обучения по етика, развитие на лидерски умения, комуникация и сътрудничество. Заедно с това признанието на служителите, които демонстрират ценностите на организацията, е важен начин за стимулиране на желаното поведение. Това може да включва различни видове награди, поощрения и промоции.

          Разбира се, организациите трябва да създадат среда на отворена комуникация, където служителите се чувстват свободни да споделят мненията си и да получават обратна връзка за тяхната работа и поведение. При това, ценностите на организацията трябва да бъдат интегрирани във фирмената култура на всички нива. Това може да се постигне чрез структурирани процеси за подбор на персонала, оценка на производителността и развитие на кариерата.

          Чрез тези и други мерки, организациите могат да подпомогнат формирането и поддържането на ценностите на работното място, което в крайна сметка води до постигане на по-високо ниво на ангажираност, удовлетвореност и успех на организацията.

 

                                                                                                      Председател на БКОНК:

София, 02.05.2024г.                                                                               (Проф. д-р М. Рибов)

___________________________________

[1]Докладите на БКОНК са качени в сайта на БКОНК (доклади от 11.08.2010 г. до 02.05.2024 г.) и се изпращат на Президентството на Република България, Министерския съвет, Министерствата, Комисията по образованието и науката към Народното събрание, Националната агенция за оценяване и акредитация, БТА, БНР, БНТ и висшите училища в България.

[2]Вж по-подробно:Конституцията на Република България, Законът за защита правата на човека, Законът за културното наследтво; Хартата на основните права на Европейския съюз (проектирана през 2000 г. и приета в Договора от Лисабон през 2009 г.), Директивата за равно третиране на хората без разлика на раса или етнически произход (приета през 2000 г.), Директивата за равно третиране на лицата без значение на религиозните си убеждения, възраст или сексуална ориентация (приета през 2000 г.), Регламентът за защита на данните (приет през 2016 г. и в сила от май 2018 г.).

[3]Вж по-подробно: Charles K., Selvi A., Value Edication, Bookman, 2016; Freakley M., Burgh G., Tilt MacSporran L., Values Education in Schools, ACER Press, 2008; Subramanian S., Social Values and Social Indicators, Springer, 2021; Ethics and Value in Social Work, 2th Edition, Oxfort University Press, 2019; Carney M., Values, Signal, 2021.